söndag 2 augusti 2009

Hemma!

Som rubriken säger, så är jag hemma igen. Kom hem i onsdags, tog lite tid innan jag orkade skriva här. Menmen, nu är det ändå skönt att vara här igen. Och hemkomsten! Åh, vad det var mycket jag hade saknat. Hum. Tror ni bör förbereda er på lång läsning.
om jag skulle beskriva den ytligt, skulle jag skriva ungefär såhär:
Vi åkte färjan till tyskland, sov över i Stuttgardt (jag vet inte om det stavas så?) två nätter hos min låtsasmammas kusin, åkte vidare till Slovenien där vi sov över på ett gammalt och gigantiskt hotell och dagen därefter gick vi ner i några jättedjupa grottor. En massa stalaktiter och stalagmiter fanns där att se (inte för att jag vet skillnaden ännu). Framme i Kroatien på torsdagen. Tisdagen därefter åkte vi och hälsade på min låtsasmammas syster i Bosnien (där det även fanns tillgång till internet, ledsen att jag inte skrev något då). Lördag ''hemma'' igen. Dagarna där tillbringades nästan bara med att sola och bada - ja, jag är totalt ärlig. Killen pappa trodde/tror att jag var/är kär i kom tisdagen innan vi åkte hem, tillsammans med sin mamma. På måndagen var det dags för hemfärd.
Men, ja. Jag ska bo i Tyskland, jag känner mig mer hemma där än alla andra ''hem'' jag nu nämnt i texten. I någon stor stad. Och jag älskar att åka runt på Autobahn, med alla filer att byta mellan i en fart mellan 110 och 150. Och glo runt på alla bilar och försöka gissa vilket land de kommer ifrån - en bra sysselsättning när man har tråkigt. Har kommit fram till att jag troligen kommer söka till högskola/universitet där. (Hum, alltså inte på Autobahn.)
Men aja. Första tiden var det helt ok. Vi åkte in till stan (vi bodde i en by, min låtsasmamma har någon form av ''sommarstuga'' där tillsammans med sina släktingar) ibland, vi gick ner till stranden. I Bosnien var det också helt ok, speciellt med tanke på att jag kunde nå internet och chatta med folk jag inte pratat med på länge - 9 dagar. Fast jämfört med det senare 24 dagar var det egentligen ingenting. Jag blev galen den sista veckan, visste inte riktigt vad jag skulle ta mig till ibland. Fast det var bättre än jag trodde åtminstone. Det var ensamheten som var värst. De enda jag riktigt kunde kommunicera med var pappa, min låtsasmamma och min 3-årige lillebror. Min lillebror kan man ju inte få några särskilt intelligenta samtal med heller - han är ganska våldsam också. Vägrar sluta när man säger till honom.
Pappa och min låtsasmamma (det börjar bli jobbigt att skriva så - jag börjar kalla henne lm istället) bråkade ju självklart också. Förutom allt möjligt småtjafs var det två ''stora'' saker. en gång i mitten av juli, när pappa blev sur på lm's uppfostran av min lillebror (vi kan kalla honom lb från och med nu). Han tyckte hon var på tok för mild (vilket han har påpekat ett X antal gånger innan), vilket jag måste hålla med om tidvis. Ger honom mutor för allt, daltar och håller på. I alla fall, så stack han ut ur huset. När han hade gått babblade lm på om vilken idiot han var mitt framför lb.
''Pappa snäll, pappa ledsen!'' var orden som kom ur lb's mun, riktigt smärtsamt att tvingas höra på. Jag blev riktigt arg när jag hörde det från mitt rum, men tryckte som vanligt undan det. Jag är liksom van vid att trycka undan mina känslor, vågar sällan visa dem. Jag orkade inte heller vara kvar i huset, så jag drog också.
''Jag går ut.''
''Gör det, visa något jävla livtecken någon gång!"
*hård smäll i dörren*
(Tänkt svar: ''Jag håller med pappas åsikt om din uppfostran av barn.'')
Gick en promenad till kyrkogården, grät och tänkte deprimerade tankar. Gick vidare mot piren och satt en stund där. promenerade runt lite - jag ville inte gå hem. Fast det var jag ju tvungen att göra tillslut, särskilt med tanke på att jag efter ett tag hade gått på nästan varenda upplyst gata som finns i den lilla byn. Mötte pappa utanför huset, vi stod och pratade lite om vad som hänt. Minns inte exakt vad som sades för tillfället, men han var förstås sur på lm. Men det ordnade upp sig. Lm var som vanligt igen morgonen därpå, pappa sa att de var sams igen.
Andra gången var på väg hem, det var någonting om att pappa/jag hade råkat slänga skor för 2000 spänn i tron om att det var en sopsäck. Där hade hon naturligtvis ganska rätt (fast jag har numera fobi för de där blåa plastpåsarna med orangea handtag - det var fyllt av likmaskar bland dem de sista dagarna vilket är det enda jag tänker på när jag ser dem). Fast hon blev lite överdrivet arg. Pappa blev också arg (''du får väl ta hand om dina egna jävla saker!''), det slutade med att jag inte kunde bestämma mig för vem som hade rätt. Lm gjorde slut - igen. Hon har gjort det en massa gånger förut.
Men åter igen, så blev hon glad igen bara sådär dagen efter. Jag frågade pappa, men till skillnad från förra gången hade de inte pratat om det. Men jag har trots detta börjat få en mer avslappnad relation till henne, även om jag fortfarande är rädd för henne. Kan skämta mer åså.
Hum, det där med killen som pappa tror att jag var/är kär i, han uppförde sig väl mest som vanligt i hans närhet. Dock pratade han gott om honom när bara jag var där. Hum. måste erkänna att han är väldigt söt (hans leende!) och trevlig - men kär? HAHA.
Hemma igen, så har det inte hänt så mycket. Rätt underbart att höra svenska språket igen faktiskt, och självklart att kunna ha kontakt med vissa människor/änglar man saknat som sjutton. Igår var det bröllop också, min faster gifte sig. Ett fint sådant. Var väldigt trevligt, även om jag mestadels fick springa runt med min 10-åriga kusin (deras dotter). Fast henne älskar jag, så det var mest kul faktiskt. fick en massa komplimanger för min frisyr, jag klippte mig i fredags och blev riktigt nöjd. Och apropå det så kan jag titta mig själv i spegeln igen. Kan till och med tycka att jag är riktigt snygg ibland, det är väl det jag lyckats mest med när det gäller löftet om att försöka bli lycklig nu i sommar. Och jag måste erkänna en sak - det är något jag är väldigt stolt över.

1 kommentar:

  1. Vad härligt att höra att du kan tycka att du är snygg ibland, riktigt roligt och uppmuntrande faktiskt!
    Trist att lm är så och att du ibland är rädd för henne, inte bra.
    Kul att du är tillbaka!
    Kram

    SvaraRadera