onsdag 4 mars 2009

Är döden gjord av materia?

Döden satt i vårt vardagsrum. Jag lovar, jag såg honom, där på en soffa som inte finns. Eller först var det en tjej. Med blont hår, blek, mullig, uppspärrade galna isblå ögon och en massa streck under dem. Ni vet, sådana där av trötthet. Och det var döden. Och hon höll på mina axlar, skrek åt mig men jag minns inte orden. Och ögonen var uppspärrade, rädda av ilska. Sedan minns jag inte mer av det, men strax efter bytte döden skepnad. Till en lieman, en sådan där typisk lieman. Såg likadan ut som på The Sims. Fast han hade ingen lie i handen. Han satt där på soffan som inte finns. Hängig, som om han var ledsen. Eller bara trött. Och han satt i vårt vardagsrum.
Det var vad jag drömde igår natt, måndagen till tisdagen. Men morgonen efter hade jag nästan glömt det. Och så kom jag på det nu idag i skolan. Dålig dag har det varit. Det enda jag har täkt på är döden som satt i vardagsrummet, det var färdigbyggt och inte alls så stökigt som det är nu. Och så har jag tänkt på rakblad och nagelsaxar, blod och smärta. Rivit mig så att skinnet blivit helt rödflammigt. Men jag får ju inte.
Och nu när jag kom hem, vågade jag inte gå in i vardagsrummet först.

''Jag tänkte precis sätta min fot på trappan som ledde in i vardagsrummet, när jag kom at tänka på drömmen. Jag stirrade automatiskt på den plats där jag sett honom sitta. På en svart tvåmanssoffa, hukande med händerna mellan knäna. Döden var det som hade suttit där. Och varje gång jag skulle gå in dit, skulle någon dö på grund av mig. Det skulle vara mitt fel. Jag började andas fortare, nej inte tänka så, det var bara en illusion. Men jag är ju frisk? Det är bara puberteten. Alla, eller i alla fall nästan, tänker så ibland. Att om man kliver in i vardagsrummet kommer någon att dö. Inte annars. Eller kanske inte just så. Tankarna blev för mycket för mitt huvud, mumlanden började höras i huset.
- Någon kommer dö.
- Nej, det kommer det inte, bara en illusion som dina tankar skapat. Men mina tankar är inte så onda! Det är ångesten som säger så.
- Någon kommer dö. Jag lovar. Det kommer vara mitt fel, ångesten kommer göra så att någon dör. Ditt fel.
- Sluta!
- Ditt fel, ditt fel, någon kommer dö. Hur kan du vara så jävla egoistisk?!
- Men jag måste ha datorn. Jag kommer få panik annars.
- Din jävla egoist, någon kommer dö.
- Du är sjuk, slå ner din sjukdom, kämpa och var stark, stå emot ångesten.
- Jag är frisk, det här är helt normalt!
Jag darrar. Men jag tar staget in ändå. Genast ekar det i hjärnan att nu dog någon. På grund av mig.
Jag måste ha smärta.''

Och nej, jag skärde mig aldrog, jag klippte inte ens i huden. Jag försökte, men ångrade mig. Jag får inte.

5 kommentarer:

  1. Vad duktig du var som inte gjorde dig illa!
    Det är sant att alla tänker så ibland, t.ex om jag gör det så kommer det att hända. Men det funkar inte så, vi kan inte påverka något sådant. När en sådan tanke kommer, ta då och andas in genom näsan och ut genom munnen, gör samma när du känner att du vill göra dig illa. Detta måste du träna på så att du gör det automatiskt när tanken kommer.
    Stolt över dig att du inte skar eller klippte dig.
    Hunden hälsar med ett: Vov!
    Vad kul att du vill vara med i coolbettans fan- club!
    Det blir jag glad över!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tusen tack för att du har röstat på mig!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Men gumman! Vad duktig du är som inte gjorde det!

    Jag blev orolig i början av inlägget..

    Har också haft flera mardrömmar. Har drömmt minst en mardröm varje natt i kanske 1 -2 månader nu.

    Men kom ihåg, DET ÄR TROTS ALLT BARA EN DRÖM.
    Okej, INGET annat!!

    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  4. Vad bra att du blev glad över din Välkommen hälsning!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Se så stark du är vännen
    Och jag MÅSTE bara hylla dig för ditt målande skrivsätt!

    Många kramar<33

    SvaraRadera