onsdag 11 mars 2009

Fast i negativitet

Det känns inte bra just nu. Inte bra alls.
jag är redan färdig med dagens tre positiva (massa underbara kommentarer på mina dikter/noveller på dikta idag, MVG på tyskaprovet, att det är småbarnsdisco nästa vecka igen), jag har sagt att jag är fin och att jag tycker om mig själv. Men ändå känns det inte bra. Magklumpen har bosatt sig på heltid i min mage igen. Det gör ont.
Jag har haft många olika dåliga perioder. Exempelvis, större delen av januari och halva februari mådde jag okej större delen av tiden, förutom anfallen av förföljelseemani. I oktober var det mer en lång och djup nedstämdhet. I september var det ganska ok, men med många små ångestattacker. Och så vidare. Förföjelseemanin är bland det värsta, men det klår nog inte abstinensen. Inte den långvariga, den efter vassa föremål som trasar sönder huden. Den jag kände under hela föregående helg, från fredag kväll till måndag morgon. Där var det ett litet avbrott under dagen, men någon gång på kvällen kom det igång igen. Igår, trots studiedagen som var, klarade jag inte mer. Förlåt, det bara blev. Saxar är så fascinerande när de smeker mina lår. För att inte tala om smärtan.
Jag trodde aldrig att jag skulle bli sådan här, för de där meningarna är nog, tyvärr, vad många skulle kalla triggande. De som aldrig provat förr vill inte tänka på beroendet, på att det faktiskt framkallar abstinens. Det hjälper inte alltid mot ångest (enligt min erfarenhet), men det hjälper mot abstinens. Men om man aldrig börjat hade man aldrig behövt känt så alls. Det man känner från början, för mig och säkert för många andra, är ett mycket mildare vill-ha-begär. En illusion som tror att de kommer bli bättre, fastän man aldrig provat förr. Eller jo, kanske vissa, fast med helt andra medel. Sådana medel man kan använda för att skada sig själv men ändå inte få den där skärt-sig-stämpeln i pannan.
Men det är ju den där magklumpen just nu, som jag har levt med de senaste dagarna. Ibland märks den knappt, men den finns ändå där. Trots att jag var hos farmor och farfar i helgen. Och även fast jag fick ett riktigt skratt idag, ett av äkta glädje. Jag har fastnat i negativa banor, i negativa tankar och känslor. Jag försöker utan att lyckas. Och mina drömmar börjar bli värre, det är en bild som etsat sig fast i mitt huvud som kommer upp varje gång jag ska försöka sova. En bild av en anorektiker jag såg i söndags, hon var bara skinn och ben. Jag trodde inte man kunde bli så smal. Hennes ansikte såg verkligen gammalt ut, som om hon åldrat i förtid. Skrämmande. Men jag kan inte låta bli att lockas lite smått, fastän jag vet att jag är komplett galen.

12 kommentarer:

  1. Du vill inte, snälla..
    Jag vet att du inerst inne inte vill!

    Och gör det inte.
    OCh det där med anorektikern, TÄNK INTE ENS TANKEN!!!!


    Jag tror på dig Rebecca.
    Du kmr klara dig ur det här.
    Jag lovar.


    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  2. Du kommer att lyckas, du är duktig.
    Det går upp och ner hela tiden, men jag hoppas att dina nedgångar blir kortare och kortare.
    Håll ut så ska du se att det kommer att bli bra.
    Försök bara acceptera att du känner så här nu och försök tänka tillbaka hur det kändes när du mådde bra och håll fast vid den känslan ett tag.
    Kram till dig!

    SvaraRadera
  3. Svar:

    Hejhej!
    Jag tror det är samma i hela stockholm :)
    Sedan är det jag i mitten.
    Och jag är FUL!!

    SvaraRadera
  4. Svar: Jooo!
    Det är jag visst!

    SvaraRadera
  5. Allt blir bra tillslut och nu är jag tillbaka trots bambibenen!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Svar: Du har rätt.. :)

    SvaraRadera
  7. Kämpar kram till dig gumman<3

    SvaraRadera
  8. Allt blir bra till slut
    och är det inte bra så
    är det inte slut än.
    <33333

    /J

    SvaraRadera
  9. Vad skönt att det är helt okej med dig!
    Det glädjer mig!
    Med mig är det ganska bra!
    Bamsekram till dig!

    SvaraRadera
  10. Du kommer att lyckas
    för du är så sjukt stark

    SvaraRadera